Fecundidad y Planificación familiar
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Examinando Fecundidad y Planificación familiar por Autor "Bonilla Carrión, Róger Enrique"
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Ítem Efecto de la Escolaridad sobre la Fecundidad en Nicaragua(Población y Salud en Mesoamérica; Volumen 4, Número 1, 2006) Bonilla Carrión, Róger EnriqueSon muchos los estudios que han mostrado la asociación inversa existente entre la escolaridad y la fecundidad. El objetivo de este estudio fue cuantificar el efecto de la escolaridad sobre la fecundidad, en una muestra de 11246 mujeres de Nicaragua. Se ajustaron modelos de regresión de Poisson en donde la variable respuesta Y fue el número de hijos nacidos vivos de la mujer y la variable independiente fue la escolaridad, controlando por otros efectos como zona de residencia, tenencia de empleo, uso actual de métodos anticonceptivos, edad y una medida del nivel informativo de la mujer. Los modelos propuestos son significativos (p < 0.05) el hecho de tener escolaridad primaria hace que el riesgo de tener hijos adicionales sea 13% menor con respecto a las mujeres que no tienen escolaridad alguna. El riesgo para las mujeres con escolaridad secundaria es 40% menor (Modelo 1). El efecto interactivo de la escolaridad secundaria y más y la edad es significativo ( < 0.05) (Modelo 2). El estudio suministra información útil para el apropiado diseño de políticas públicas y programas educativos.Ítem Nicaraguan migration and the prevalence of adolescent childbearing in Costa Rica(Journal of Immigrant and Minority Health, vol.15(1), 2012) Sintonen, Heidi; Bonilla Carrión, Róger EnriqueThis study describes the dynamics of adolescent childbearing of Nicaraguan-born and Costa Rican-born adolescents in Costa Rica and examines the association between socio-demographic factors and adolescent childbearing in the country. We studied Nicaraguan-born and Costa Rican adolescents using the data of the 2000 Census. Multivariate logistic regression was used to analyze the association between country of origin and adolescent childbearing, while controlling for socio-demographic factors (age, education, union, urbanization and poverty). 26% of Nicaraguan-born migrants and 9.5% of Costa Ricans had given birth during adolescence. The migrants’ increased odds of pregnancy decreased from 3.34 (CI 3.21, 3.48) to 1.88 (CI 1.79, 1.97) when controlling for socio-demographic factors. Age, low educational attainment, urban residence, poverty and union were all significant predictors of adolescent pregnancy. Nicaraguan-born status is associated with adolescent childbearing in Costa Rica. Further research is needed to understand what factors, other than socio-demographic indicators, contribute to the differing prevalence of adolescent childbearing in Costa Rica.Ítem Socio-Demographic Factors and Intergenesic Interval in Nicaraguan Immigrant Mothers in Costa Rica(Población y Salud en Mesoamérica; Volumen 5, Número 2, 2008) Bonilla Carrión, Róger Enrique; Cardoza, DavidAdequate birth intervals are considered a positive factor in the health of mothers and their children. One of the objectives of this study is to compare the birth interval between Nicaraguan immigrant women and local mothers in Costa Rica. Birth intervals among Nicaraguan women are significantly shorter than the local ones (p < 0.001). Half of the children of the Nicaraguan mothers have birth intervals of a minimum of 335 days (less than one year). Half of the local children have birth intervals of a minimum of 881 days (2.4 years). A second objective in this study is to fit a Cox's proportional stratified hazard model of the type in order to λs(t,X) = λo(t)exp(βis,'Xi) model the birth interval as a time-to-event variable (pregnancy of the next child). Fitting by nationality of the mother, age, and age on first birth-delivery, the hazard ratios are respectively 1.3 (p < 0.001), 0.93 (p < 0.001), and 1.02 (p > 0.05). Nicaraguan women are 30% more likely to recur in the following pregnancy as compared with local women. The study of population minorities permits the preparation of public policies on international migration issues.